بانک‌ها و گره اقتصاد ایران
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
بانک‌ها و گره اقتصاد ایران
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:21 | بازدید : 647 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 استاندارد سازی در در نظام بانکی اشاره کرد و گفت : این شروع خوبی است اما کامل نیست و باید در سایر بنگاه های اقتصادی هم باید این استانداردها را تعمیم دهیم.

مدیرعامل بانک خاورمیانه: باید حساب و کتاب‌های بانک‌ها روشن شود

عقیلی کرمانی در ادامه این نشست اظهار داشت: افزایش سرمایه بدون اصلاح بنگاه های اقتصادی به هیچ عنوان نتیجه مناسبی را به همراه نخواهد داشت.

مدیر عامل بانک خاور میانه با بیان اینکه کار بانک بنگاه داری نیست، گفت: باید در استانداردهای حسابداری بانک ها بازنگری کامل انجام شود تا از این طریق حساب و کتاب های بانک ها روشن شود و بتوان به منابع بانکی اتکا کرد.

دکتر پرویز عقیلی کرمانی گفت: روش های افزایش سرمایه و تجدید و یا اصلاح ساختار بانکی در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است ؛ سوئد، ژآپن، کره جنوبی در مقاطعی این کار را انجام داده اند ومشکلات سیستم بانکی را شناسایی و در آن بازنگری کرده اند ؛ هیچ یک از این بانک های این کشورها قبل از اصلاح ساختار افزایش سرمایه نداشته اند ؛ درواقع به این شکل می توان گفت که ما سرمایه را به موسسه ای بدهیم که در آن یک بار خراب کاری شده است ؛ پس در ابتدا باید یکایک بانک ها بازنگری شود لذا برای این کار باید استاندارد حسابداری کامل داشته باشیم تا حساب و کتاب بانک ها قابل مقایسه و اتکا باشند او تاکید کرد : نباید هر بانکی استاندارد خود را داشته باشد بلکه باید یک استاندارد یک پارچه ، دقیق و یکنواخت اجرا و رعایت شود.

این اقتصاد دان در ادامه افزود: اگر قرار باشد سیستم بانکی را بازنگری کنیم در درجه اول باید حساب ها تصحیح گردد و درادامه مشخص کنیم کدام دارایی ها پرت هستند در این کشورها برای اصلاح ساختار دولت ها تا 20 درصد جی تی پی کشور اوراق منتشر کرده اند نظر بنده این است که ما شاید دو برابر این رقم را باید هزینه کنیم و دلیل آن هم بنگاه داری بانک های ماست بانک ها نباید اجازه داشته باشند که بنگاه داری کنند همانطور که جناب آقای سیف بارها اعلام کرده اند.

کرمانی همچنین گفت : ما برای کم کردن فشار از روی دولت می توانیم اوراق استقراضی منتشر کنیم و با این کار بانک مرکزی می تواند سیاست های خود را که همانا کاهش نرخ تورم است را بهتر اجرا کند .

تاجگردان: اولویت‌بندی مناسبی در توزیع منابع وجود ندارد

رئیس کمیسون برنامه بودجه و محاسبات مجلس: بحثی که در مورد بانک و بنگاه داری بانک ها مطرح شد اشاره کرد و گفت: این که بانک ها بنگاه داری نکنند بستگی به نوع سیاست و شرایط اقتصادی کشورها دارد ؛ نکته اول در این زمینه این است که دولت محترم این طرح را در قالب یک سیاست و بندی در یک لایحه به مجلس ارائه داده و اگر این طرح بخواهد به عمل برسد آن هم در شرایط کنونی اقتصاد ایران اسیب های زیادی متحمل سیستم مالی کشور خواهد شد

تاجگردان ادامه داد : نکته این است که اقتصاد حال حاضر ایران اولویت بندی مناسبی در توزیع منابع و یا به عبارتی خرج کرد منابع ندارد . وی با بیان این که در سیاست جلوگیری از بنگاه داری بانک ها ، یک طرف قضیه بانک ها هستند ، افزود : با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان بزرگترین سرمایه گذار بانک است این سوال مطرح می شود ما برای جایگزین کردن آنها به چه مشکلاتی برخواهیم خورد؟ آیا ظرفیت فعلی اقتصاد ایران برای این جایگزینی بدون آسیب به سیستم بانکی مقدور است؟ 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : ما هم اکنون شاهد هستیم که مجلس دستورداده ظرف مدت 3 سال باید مجموعه سهام بنگاه های متعلق به بانک ها واگذار شود و حتی گفته شده است که اگر در این مدت این کار صورت نگیرد مالیات از 25 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت و دولت هم این سیاست را پذیرفته است . این تئوری به خودی خود خوب است و بسیاری از کشورها هم آن را طی کرده اند ولی آیا ظرفیت فعلی اقتصاد ما این را پذیرا است ؟

او تاکید کرد: شاید اگرما درست بررسی میکردیم اصلا نیازی نبود که این طرح قانون شود.

رئیس بانک مرکزی: 40 درصد پایه سرمایه مبنای مجاز برای بنگاه‌داری بانک‌هاست

در ادامه نوبت به رئیس بانک مرکزی رسید تا به ضرورت شناسایی واسطه گری مالی بانک ها اشاره نماید او گفت: ما در بانک مرکزی بر روی این موضوع به شدت متمرکز هستیم تا مبانی واسطه گری بانک ها راشناسایی و رفع کنیم؛ ما شش مانع را در این راستا شناسایی کردیم:

1-مطالبات غیر جاری 2-تسهیلات تکلیفی 3-بدهی دولت به بانک مرکزی 4-اوراق مشارکت 5- موسسات غیر مجاز و در نهایت آن چیزی که در بازار غیر متشکل بانکی اتفاق می افتد و به عنوان عامل ایجاد اخلال در بازار پول خود را نشان داده است 

سیف به بحث تامین مالی که حجم عمده اش بر اساس اقدامات نظام بانکی انجام می شود اشاره کرد و گفت: نظام بانکی سهمی 88 درصدی درتامین این منابع دارد.

او همچنین در رابطه با خروج بانک ها از بنگاه داری که یکی از سیاست های جدی دولت است ،گفت : دولت برای برون رفت از رکود طرحی که جناب آقای تاجگردون در مجلس اشاره کردند را به مجلس ارائه کرده است تا اقدامات جدی را برای کارا تر کردن بانکها انجام دهد وبا حداکثر سازی تسهیلات نظام بانکی مانع از دست رفتن دست آوردهای دولت در رابطه با تورم و رشد نقدینگی شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 40 درصد پایه سرمایه مبنای مجاز برای بنگاه داری بانک هاست، خاطر نشان کرد : این طور نیست که بانک ها به طور کلی بنگاه داری را کنار بگذارند بلکه مشکل اصلی عدول از ضوابط تعیین شده است، در هیچ بنگاه اقتصادی هیچ بانکی نمی تواند بیشتراز 49 درصد و در برخی بیش از 20 درصد سهم داشته باشد.

او تاکید کرد : افزایش سرمایه بانک ها و واگذاری بنگاه های اقتصادی دو راهکار پیش روی بانک ها برای بازگشت به استانداردهای تعیین شده است . 

سیف گفت : مورد دیگری که به آن کمتر اشاره می شود بحث املاک و مستغلات بانک هاست چراکه باید تا 30 درصد سرمایه بانک ها به این بخش برود اما الان بانک ها از این موضوع عدول کرده اند.

وی در پایان سخنانش اشاره کرد برای دستیابی به صورت مالی قابل قبول ین منابع و مصارف یاید تعدیلاتی در حساب های بانکی صورت گیرد

شافعی: اگر بانک مرکزی کمی استقلال داشت ما به وضعیت موجود گرفتار نمیشدیم.

غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه این نشست اظهار داشت: در طی 10 سال گذشته برخی از سیاستها و تصمیم‌گیری‌ها باعث شده است تا رابطه بانک و بنگاهها با خلل روبرو شود. او گفت برای حل این موضوع باید به اقدامات اساسی بپردازیم.

شافعی با تاکید بر این که وضعیت فعلی اقتصاد کشور را نباید متوجه اعمال تحریم‌های بین المللی بدانیم افزود: اگر تحریم‌ها هم وضع نمی‌شد هچنان در وضعیت رکود قرار داشتیم و تحریم‌ها فقط سرعت رکود کشور را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه دست کاری در نرخ سود تسهیلات بانکی و تکلیفی عمل کردن سیستم بانکی باعث شده تا رابطه خوبی میان بنگاهها و سیستم بانکی ایجاد نشود اظهار داشت: بخش تولید به دلیل عدم دریافت تسهیلات مناسب نتوانسته است رشد خوبی داشته باشد در این شرایط بخشهای غیرمولد وارد بازار شده و با استفاده از منابع پولی که اشتیاق بیشتری داشته این منابع را در اختیار آنها قرار دهد حجم زیادی از اقتصاد کشور را در اختیار خود قرار دادهاند.

شافعی با بیان اینکه باید نگاه متفاوتی میان رابطه بانک و بنگاهها ایجاد شود، تصریح کرد: در شرایط غیرعادی قرار داریم پس باید تصمیمهای غیرعادی را نیز اتخاذ کنیم. به اعتقاد بنده مسئولین نباید در شرایط فعلی تصمیمات بلندمدتی بگیرند بلکه باید برای ساماندهی اوضاع تصمیمات آنی اتخاذ شود.

وی با تأکید براینکه باید رابطه بنگاهها و سیستم بانکی بازتعریف شود افزود: برای حل اوضاع نیازمند همکاری بخش خصوصی، سیستم بانکی و دولت هستیم. البته اگر بانک مرکزی کمی استقلال داشت ما به وضعیت موجود گرفتار نمیشدیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه باید لیست معوقات بانکی منتشر شود، تصریح کرد: برخی معتقدند حجم زیادی از این معوقات متوجه بخش خصوصی است که با انتشار این لیست باید بگوییم میتوانیم بگوییم سهم هر بخش نسبت به معوقات بانکی چگونه است.

نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تأکید براینکه در بسته خروج از رکود دولت نکاتی درباره اصلاح رابطه بین بانکها و بنگاهها مطرح شده است اظهار داشت : در زمانی که بازار سرمایه آنچنان که باید و شاید پویا نیست بانکها رکن اصلی تأمین مالی کشور به شمار می آیند و در این شرایط بانکها برای بازپرداخت تسهیلات خود بیشتر تمایل دارند به بنگاههای بزرگ خدمات ارائه دهند.

او همچنین یکی از مشکلات اصلی سیستم بانکی را اشکالات درونی آنها دانست و گفت : این مشکلات باعث میشود بدهی بانکها جمع گردد و آنها را با بانک مرکزی روبرو سازد. در نهایت سیستم بانکی با اضافه برداشت از بانک مرکزی روبرو و پایه پولی افزایش پیدا میکند. 

نیلی در ادامه سخنانش تاکید کرد موضوعات مذکور باید اصلاح شود تا بتوانیم در مسیر کاهش تورم به نتایج قابل قبول دست پیدا کنیم وی یکی از پیشنهادات در این کنفرانس را تقویت بازار سرمایه دانست و گفت : در بسته خروج از رکود نیز مواردی مطرح شده است ؛ در کنار این موضوع دولت به عنوان بدهکار بزرگ سیستم بانکی باید اقدامات لازم را انجام و حتی میتوان با انتشار صکوک اجاره، بازاری را برای بدهی دولت ایجاد کرد.

نوبخت: در شرایط غیرمتعارف هم باید از سازوکارهای غیرمتعارف استفاده کرد.

در ادامه محمد باقر نوبخت اظهار داشت موضوعات محوری در این اجلاس شامل خروج از رکود و مهار تورم بوده است، اما در این جلسه عمدتا به مباحث معطوف به تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بانک و بازار سرمایه اشاره شده است .

او با اشاره این که بازار سرمایه نمی تواند در تامین مالی همپای نیازهای بنگاه ها عمل کند گفت: در این شرایط همچنان فشار روی بازار بانکی متمرکز است ؛ اما بانک ها با مشکل عدم کفایت سرمایه مواجه اند.

نوبخت با بیان این که اکنون 15 درصد از منابع بانک ها به دلیل معوقات بانکی در دسترسی نیستند، افزود: از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست اقداماتی است که بانک ها و بنگاه ها باید انجام دهند. در حال حاضر بانک ها بنگاه دار شده اند و سیاست بر این است که بنگاه ها از اختیار بانک ها خارج شود.

وی با بیان این که اکنون شرایط غیرمتعارف است و بخش خصوصی هم به این امر اذعان دارد گفت : در شرایط غیرمتعارف هم باید از سازوکارهای غیرمتعارف استفاده کرد.اما باید دید که در این شرایط بانک ها و بنگاه های اقتصادی چه وظایفی دارند؟

نوبخت در ادامه از شافعی خواست در باره انتظارات بخش خصوصی از بنگاه ها برای کمک به خروج از رکود توضیح دهد

تلاش برای احیای بنگاه‌های محتضر هدر دادن منابع است 

شافعی گفت : باید قبول کرد که بسیاری از بنگاه هایی که وضع نامناسبی دارند و اینکه همه آنها باید احیا شود امکان پذیر نیست حتی تلاش برای احیای برخی آنها هدر دادن منابع است.

او گفت با توجه به محدودبت منابع در توزیع منابع ، باید اولویت بندی را در نظر گرفت ؛ البته این بنگاه ها هم دو گروه هستند، گروه اول خودشان در وضعیت فعلی نقشی نداشتند و گروه دوم حتی در مواردی سوءاستفاده از شرایط هم انجام داده اند.

رئیس اتاق بازرگانی گفت بارها از دولت تقاضا کردیم تا تفکیکی در بنگاه های اقتصادی انجام دهد، گفت: البته در مواردی هم نه بنگاه و نه بانک هیچ کدام تقصیری ندارند و مقصر ناپیداست.

تاجگردون: وضعیت بنگاه‌های اقتصادی اورژانسی است

تاجگردون در ادامه میزگرد با بیان این که اکنون وضعیت بنگاه های اقتصادی از اورژانسی هم بالاتر است گفت : برای مشخص شدن دلایل آن باید طبقه بندی انجام شود.

وی از دولت درخواست کرد 90 درصد کارهایی که خودش می تواند اجرا کند را بدون آنکه به مجلس ارائه دهد، در دولت انجام دهد.

عقیلی کرمانی در ادامه این میزگرد گفت: من اصلا نگفتم که قانون بگذاریم تا بازل سه را اجرا کنیم؛ من مخالف این موضوع هستم که بخش خصوصی نمی تواند بهتر بنگاه های بانک ها را اداره کنند چراکه وضع خیلی بهتر خواهد شد.

وی افزود: بدهی های دولت نمی تواند پایدار بماند دولت باید طی برنامه منضبطی به بازار سرمایه ورود پیدا کند و تمام بدهی های خود را به هر روش ممکن پرداخت نماید.

نوبخت در ادامه اظهار داشت: لایحه خروج از رکود و سایر برنامه هایی که دولت ارائه کرده معطوف به برنامه کوتاه مدت بوده است پس به این ترتیب برای خروج پایدار از رکود نیازمند برنامه میان مدت هستیم که برنامه ششم در همین راستا تدوین خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پایان سخنانش در مورد بنگاه هایی که معلول یک سری تصمیمات بوده اند اظهار داشت ما سیاست های مشخصی را در نظر گرفته ایم و همانطور که آقای سیف هم فرمودند درباره بنگاه هایی که در زمان دریافت وام ،سوءاستفاده هایی را انجام داده اند تصمیمات قاطعانه ای صورت خواهد گرفت.
 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست






























می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 193
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 306
:: بازدید ماه : 2252
:: بازدید سال : 11152
:: بازدید کلی : 131693